Tuesday, November 3, 2009

KRITIKAN TERHADAP KARYA " MONALISA"

KRITIKAN TEORI


Pengkarya: Leornardo Da Vinci

Seni adalah sesuatu yang indah. Pancaran keindahan itu terlihat dalam bahasa, puisi, nyanyian dan dendangan, lukisan dan ukiran, kreativiti kraftangan, silat dan pencak. Indahnya seni menjadikan ia disukai kerana ada unsur harmoni dan syahdu, yang menyebabkan hati menjadi terhibur, perasaan menjadi terusik, lahirnya apresiasi, ada nilai estetika dan timbul rasa halus dan memberikan kepuasan rohaniah yang tinggi. Menerusi karya monalisa yang merupakan karya agung dunia. Banyak kritikan yang dijalankan menerusi kajian yang dilakukan.Ada pelukis dan penulis berpendapat, potret Monalisa tidak mampu disaingi mana-mana potret sehingga kini. Senyuman, lirikan mata dan raut wajahnya menyembunyikan pelbagai perkara yang banyak pengertian. Demikianlah tingginya pujian diberikan kepada Monalisa yang dihasilkan oleh pelukis Leonardo Da Vinci, pelukis Itali yang hidup dalam kurun ke-15 Masihi. Takrif keindahan ialah tafsiran pelukis terhadap modelnya yang duduk di depannya itu untuk dilukis. Pelukis Leonardo da Vinci mengambil masa 5 tahun untuk menyiapkan potret tersebut, dari tahun 1500-1504 dengan tujuan untuk merakamkan konsep kejelitaan yang dikongsi oleh masyarakat Itali pada zaman Renaissance. Ada ahli sejarah seni atau art historian menafsir potret itu sebagai usaha Leonardo untuk mengimbas wajah ibu yang dia tidak kenal. Sebagai anak luar nikah Leonardo telah dipisahkan dari ibunya sejak dia kecil lagi. Semua watak-watak wanita yang dilukisnya mempunyai ciri keayuan ini sebagai tanda betapa rindunya Leonardo kepada ibu kandungnya itu.

Oleh itu, seni mempunyai kehidupannya yang tersendiri dengan kaedahnya yang tersendiri juga. Perkembangan demi perkembangan itu banyak bergantung kepada sturktur dalaman. Ia menentukan kegiatan seni itu boleh berkembang. Gagasan perubahan ini tidak terbatas kepada lukisan dan catan sahaja, tetapi juga berlaku kepada semua bidang seni yang lain. Ia juga merupakan persoalan utama bagi amalan menghayati karya itu sendiri. Penekanan yang diberikan terhadap perkaitan atau hubungannya akan wujud pada keseluruhan karya seni itu. Analisis seni dari strukturalis sama seperti amalan analisis ilmu lain. Pembicaraan yang agak sedikit tentang individu atau benda, tetapi lebih menekankan kaitan di antara perkataan dan bahasa tampak, di antara bahan dengan bahantara, konvensi atau unsur dan antara makna atau isi. Kaitan yang rapat disini ialah di sebalik jalinan yang tidak terlihat dan tersorok yang membolehkan pelukis melukis dan penghayat menghayati serta pengkritik sebagai penilainya pula. Pendekatan seperti ini juga boleh dianggap sebagai analisis sinkronik.

Ramai pelukis dan penulis mengatakan bahawa senyum Monalisa yang cantik dan menawan, lebih-lebih lagi apabila dipandang dan ditenung lama-lama. Kata mereka senyuman Monalisa bagaikan senyuman orang hidup. Lirik matanya bagaikan hidup dan menawan kalbu. Jika ada orang yang menidakkan kecantikan potret Monalisa, maka dikatakan orang itu buta seni, tidak tahu menilai seni lukis.Demikian pujian yang sering diberikan peminat seni lukis dan penulis terhadap potret Monalisa sejak beratus-ratus tahun lalu. Pujian itu tidak kurang juga diberikan penulis dan pelukis tanah air kita ini. Bahkan ada pelukis dan penulis kita yang menganggap potret Monalisa sebagai karya seni yang agung, bermutu tinggi dan tiada bandingannya.Oleh kerana potret itu begitu terkenal, ada orang mengambil kesempatan mencetak dengan banyak dan acapkali dijual sebagai barang hiasan. Mereka menjadikan potret Monalisa sebagai barang dagangan. Begitu juga oleh kerana begitu taksub dan kagum, ada yang meletakkan potret Monalisa dalam bingkai gambar yang cantik dan mahal untuk dijadikan hiasan dalam rumah, sama ada di dalam bilik tetamu ataupun di bilik tidur. Ada yang sanggup membelinya dengan harga yang mahal walaupun mereka tahu lukisan itu tiruan atau fotokopi, bukan yang asal.

Potret Monalisa kini diletakkan di dalam muzium di negara kelahiran pelukisnya sendiri di Itali. Ia dijaga rapi dan diinsurankan pula dengan jutaan ringgit. Oleh sebab itulah harga potret Monalisa kian hari kian tinggi, mungkin mencecah hingga berpuluh-puluh juta ringgit.Oleh itu, faktor penting yang boleh dianggap merangkumi keseluruhan kegiatan kritikan seni ialah faktor strukturalisme. Hal ini dapat menjeniskan situasi bagaimana mendedahkan tema dan konsep dalam sesuatu karya seni itu. Analogi yang dapat difahami di sini ialah konsep penceritaan bahasa seni dari keseluruhannya. Ia memungkinkan timbulnya pelukisan dan pertuturan dari bahantara seni dan senimannya.

Monalisa asalnya adalah dari nama orang yang benar-benar wujud. Dia lahir dan dibesarkan di sebuah bandar kecil bernama Florentine, Milan, Itali. Bandar ini terletak di kawasan berbukit-bukau dengan kegiatan ekonomi utamanya ketika itu ialah pertanian dan ternakan. Beberapa tahun yang lepas, seorang profesor mendakwa dia menemui nota yang ditulis seorang pelukis terkenal, yang menyatakan bahawa potret Monalisa adalah hasil lukisan model terkenal bernama Isabela Gualandi, yang lahir dan dibesarkan di Naples, Itali pada tahun 1491. Isabela Gualandi dikatakan mempunyai hubungan dengan Giuilano de Medici saudara kandung Pope Leo ke-X. Pendapat lain pula mengatakan bahawa Monalisa adalah isteri kedua saudagar Zanobi de Gloconda. Ada kemungkinan Zanobi de Gloconda ini dari kalangan orang Islam dengan berpandukan dua sebab. Pertama, nama Zanobi sendiri adalah seiras dengan nama orang Islam yang ramai terdapat di Itali, sama ada zaman Monalisa masih hidup, mahupun pada masa sekarang yang kebanyakannya sebagai ahli perniagaan. Kekuatan pemerintahan Islam di kawasan berkenaan pada zaman itu memang tidak dapat dinafikan. Keagungan Empayar Othmaniyah yang berpusat di Turki, berkembang hingga ke Balkan dan sekitar Itali serta di sepanyol amat terserlah.

Kemungkinan kedua, Zanobi dikatakan beragama Islam, kerana Monalisa ialah isteri keduanya. Amalan beristeri lebih daripada seorang (poligami) berlaku di kalangan orang Islam kerana Islam sajalah yang membenarkan umatnya berpoligami. Zanobi de Glocondo menjemput Leonardo Da Vinci untuk melukis isteri keduanya itu yang dianggap perempuan tercantik di dunia pada zamannya. Ketika Leonardo belum terkenal sebagai pelukis, dia hanya pelukis amatur yang mendapat upah melukis secara kecil-kecilan. Hasil lukisannya dijual untuk menampung keperluan hidupnya yang tidak seberapa. Leonardo juga menjual lukisannya di kaki lima kedai kepada berminat.

Zanobi de Glocondo dan isterinya ketika itu sedang bersenang-senang di tempat peranginan di kaki pergunungan yang menjadi latar belakang potret Monalisa itu. Dia melihat Leonardo sedang melukis sesuatu, lantas dia meminta dilukis potret isterinya itu.
Lukisan potret Monalisa yang asal berukuran kira-kira 36 inci tinggi dan 20 inci lebar itu memperlihatkan keseluruhan muka, dengan rambut terurai menutupi sebahagian bahunya. Lehernya yang jinjang nampak jelas dengan sebahagian dadanya terbuka. Sesungguhnya gambar ini amat berlawanan dengan nilai dan tradisi bukan sahaja masyarakat Islam, tetapi juga masyarakat Kristian pada masa itu yang masih kuat berpegang dengan nilai moral yang tinggi. Kebnyakan mereka berpakaian menutup aurat. Pada ketika itu semua wanita baik Islam mehupun bukan Islam, tidak berani mendedahkan aurat termasuk rambut. Kini terdapat beberapa pelukis nakal cuba mengubah imej potret Monalisa dengan pelbagai wajah. Misalnya Graham Dean mengubah lukisan Monalisa yang asal dengan cara: Monalisa dilukis dan digambarkan dengan berbadan tikus, Monalisa berbadan gorilla dan lain-lain haiwan. Terdapat juga Monalisa memakai seluar ‘Jean’ ketat dan ada potert Monalisa yang digambarkan dengan kaki terkangkang. Antara yang paling menarik ialah potret Monalisa dengan misai Hitler-tokoh orang yang paling kejam dan ganas dalam dunia menurut pandangan Barat. Disamping itu, terdapat juga ahli perniagaan yang mengeksploitasi wajah dan nama Monalisa untuk melariskan barang jualan mereka seperti minyak wangi, seluar jean dan bedak Bagaimanapun, mengapakah sehingga kini potret Monalisa begitu dikagumi manusia? Adakah dia wanita tercantik pada zaman itu jika dibandingkan dengan wanita lain? Atau banyak agenda yang perlu kita gali untuk mencari rahsia sebenarnya?

Fenomena Estetik

Perasaan untuk merasa keindahan itu adalah keinginan manusia yang semulajadi, sama seperti keinginan untuk merasa selamat, keinginan untuk berumah tangga, keinginan untuk menjadi ibu atau bapa. Setiap budaya menyediakan kaedah supaya orang dapat berkongsi sama pengalaman ketetika tersebut, yakni, pengalaman merasa nikmat, indah, seronok, ceria. Kesemua perasaan yang positif ini memang boleh dirasai secara naluri, yang memerlukan rangsangan berupa bunyi-bunyian, lukisan warna dan kehalusan bahasa. Perasaan keindahan ini adalah satu hal yang luas bidangnya sehingga agak suka untuk memberi kata putus tentang keindahan. Orang perseorangan atau individu selalu berbeza dalam mengira apakah yang indah. Mesti ada consensus atau pendapat umum yang mengesahkan sesuatu bentuk itu indah atau tidak.


No comments:

Post a Comment